Nasze doświadczenia a postawa dziecka

Wyniki badań Ministerstwa Zdrowia ujawniają zły stan zdrowia uzębienia polskich dzieci: choroba próchnicowa występuje u 79,9% dzieci pięcioletnich i u 85,6% sześciolatków. Niemal 70% rodziców uważa za zbędną troskę o zęby mleczne, ze względu na ich wymianę na zęby stałe. Nic więc dziwnego, że najczęstszą przyczyną wizyty dziecka w gabinecie dentystycznym jest dopiero ból zęba, a nie zapobieganie chorobie.

Badania wykazały także, że doświadczenia stomatologiczne rodziców, zwłaszcza z dzieciństwa, i ich emocje związane z leczeniem zębów mają istotny wpływ na dbałość o zdrowie jamy ustnej i sposób kształtowania postawy stomatologicznej u dzieci. Pozytywne wspomnienia rodzica z wizyt u dentysty w dzieciństwie procentują większą wiedzą i troską o profilaktykę . Natomiast lęk dorosłego przed dentystą skutkuje niskim poziomem dbałości o właściwą higienę zębów dziecka, małą częstotliwością wizyt w gabinecie stomatologa oraz wysokim poziomem lęku malucha. Dzieci doskonale odgadują stosunek rodzica do leczenia dentystycznego i najczęściej go przejmują. Dowodzą tego wyniki ankiet : aż 45% pytanych, których rodzice obawiają się leczenia dentystycznego deklaruje bardzo wysoki poziom lęku przed i w trakcie wizyty.

Jednak kompetentny i przyjazny stomatolog może zmniejszyć obawy pacjenta przed czekającym go zabiegiem. Odpowiednie podejście i zrozumiałe wytłumaczenie zaplanowanych czynności w znacznym stopniu redukują lęk stomatologiczny. Jest to szczególnie ważne w przypadku małych pacjentów.

Zamiast więc ciągle odkładać pierwszą wizytę – wybierzmy dobrego stomatologa i zacznijmy go regularnie odwiedzać z naszym dzieckiem.